divendres, 2 de juny de 2017

L'origen de l'home i de la societat

 Compara la visió que tenen Thomas Hobbes i Jean Jacques Rouseau sobre l'origen de l'home i de la societat. Relaciona aquest concepte amb Terra Baixa d'Àngel Guimerà

Thomas Hobbes 

Jean Jacques Rousseau

CONCLUSIÓ:
 (SELECCIÓ de les respostes del treball)

L’ORIGEN DE L’HOME I LA SOCIETAT:
La visió que tenia Thomas Hobbes sobre l’origen de l’home i la societat era bastant negativa. Ell deia quel’home és dolent per natura: “l’home és un llop per a l’home”, i per aquest motiu, en estat natural, l’ésser humà viu constantment en un estat de guerra amb i contra tothom i considera que és insostenible. 
Per això, decideixen signar el “pacte social” pel qual renuncien a la seva llibertat i la cedeixen a les mans d’un sobirà que els ha de garantir la pau i estabilitat. Aquesta visió política és molt important, ja que per primera vegada es considera que és el poble qui atorga aquest poder en mans d'un sobirà, que no és més que un representant del poble; s'estableixen així, per part de Hobbes, les bases del liberalisme, sense que se'l pugui considerar, tanmateix, plenament liberal.
En canvi, la visió que tenia Jean Jacques Rouseau era que l'home primitiu o natural vivia en aïllament; per tant no posseïa una sociabilitat natural ni vivia en guerra amb els altres. El pas a l'estat de societat fa l'home menys feliç, lliure i bo. Per tan, segons Rousseau, no existeix el progrés. Per Rouseau la societat sorgeix lentament i en els seus estats incipients és quan l'home se sent més feliç. Però es perd la llibertat i sorgeixen les desigualtats en el moment que s'estableix el dret de propietat i l'autoritat per salvaguardar-lo. La societat és, doncs, un engany: els homes s'uneixen perquè creuen defensar els febles però, de fet, solament defensen els interessos dels més rics. Per tant, en Rousseau realitza una crítica a l'economia i la política liberal. Un fet específic va fer possible la creació de la societat civil i l'aparició de la desigualtat i les guerres: l'establiment de la propietat privada.
A Terra baixa d’Àngel Guimerà, es poden veure bastant bé els dos punts de vista, tant el de Hobbes com el de Rouseau. En l’obra, els pagesos treballen per un amo, SebasMà, ja que aquest els ofereix a canvi estabilitat. Al estar sota les ordres de SebasMà, perden la seva llibertat tal i com diu Hobbes. Per altre banda, també es veu clarament la visió de Rouseau, ja que molts dels habitants de Terra baixa han perdut la seva llibertat i comencen a sorgir les desigualtats estamentals. Aquestes desigualtats són les que provoquen tots els conflictes, o la majoria, dels que hi ha a Terra baixa. Un exemple de la creació de desigualtats seria el casament forçós de Manelic i Marta, ordenat per SebasMà, ja que sinó aquest perdia els seus béns i perdria la seva posició social. CM. 1r A 


D'acord, però la visió que triomfa, predomina i que Guimerà vol transmetre com a Romàntic és el de Jean-Jacques Rousseau: associat al mite de la terra alta . 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada