dilluns, 18 d’abril del 2016

#setdepoesia2016 @stMiq JOAN MARAGALL

Podeu seguir la #setdepoesia2016 @stMiq via Twitter i del bloc Comencem amb una dosi de Joan Maragall amb aquest documental de 12 minuts, justa la mesura per a introduir-nos a la figura cabdal de la poesia modernista. Edu3.cat
Si voleu llegir alguns dels poemes que heu sentit aquí teniu una petita antologia http://lletra.uoc.edu/especials/folch/maragall.htm

dilluns, 4 d’abril del 2016

LA DECADÈNCIA



LA DECADÈNCIA 

LA LITERATURA POPULAR


1.- ENLLAÇOS ÚTILS

Enllaç a l’esquema teòric de la Decadència

i antologia de textos de la Decadència

Pràctica: 

2- CANÇÓ DE BANDOLERS

Les cançons de bandolers són poemes narratius que es fan ressò d’un episodi històric concret: el desenvolupament del bandolerisme a Catalunya al llarg dels segles XVI i XVII. Aquestes cançons explicaven i mitificaven les aventures i els robatoris de coneguts bandolers de l’època, que, generalment, eren vistos amb simpatia i admiració. 
  Algunes són autèntiques confessions escrites amb la veu poètica del mateix bandoler que fa un repàs a la seva vida, es penedeix dels seus actes i es confessa abans d'ésser executat.

La cançó del lladre

Escolteu-la aquí, mentre la llegiu: https://www.youtube.com/watch?v=55lxi_x3kHk

o aquí: https://youtu.be/BC8J4t6zCYs


(Popular catalana)

Quan jo n'era petitet
festejava i presumia,
espardenya blanca al peu
i mocador a la falsia.

Adéu, clavell morenet!
Adéu, estrella del dia!


I ara, que ne sóc grandet,
m'he posat a mala vida.
Me só posat a robar,
ofici de cada dia.

Vaig robar un traginer
que venia de la fira,
li prenguí tots els diners
i la mostra que duia.

Quan he tingut prou diners,
he robat també una nina,
l'he robada amb falsedat,
dient que m'hi casaria.

La justícia m'ha pres
i en presó fosca en duia.
La justícia m'ha pres
i em farà pagar amb la vida.

Comentari de text:

1.- Anàlisi i comentari de l'estructura externa o formal del text. (graella mètrica-rima-estrofa/relacionar aquesta estructura amb el tipus de literatura a la qual pertany, és a dir Lit.Popular. )

2.- Anàlisi i comentari de l’estructura interna en relació al gènere al qual pertany el text.

3.- Comentari de la veu poètica del text en relació al gènere literari al qual pertany.(hi ha l’opció de respondre juntament amb la pregunta 

4.- Definir el tema principal

5.- Concretar 4 recursos literaris o estilístics i comentar-los en relació al contingut i en relació al tipus de gènere o literatura a la qual pertany.

6.- Redacta una conclusió que inclogui tots els apartats anteriors (150-200 paraules)


3.- ALTRES EXEMPLES DE ROMANÇOS I CANÇONS



4.- ÀUDIO RONDALLES I LLEGENDES CATALANES

Escolta les narracions següents i determina quines són llegendes i quines rondalles:
Totes són llegides i escrites per Carme Codina i Sílvia Caballeria als llibres Contes Populars Catalans i Contes Catalans Retrobats Editats per Farell, edicions )

diumenge, 13 de març del 2016

diumenge, 6 de març del 2016

Com fer una cerca d'informació


          Petits trucs que ens ajudaran a afinar la nostra cerca


dimecres, 2 de març del 2016

RECULL ENLLAÇOS VERDAGUER

Jacint Verdaguer (Folgueroles, 1845 - Vil·la Joana, Vallvidrera, 1902). De família de pagesos pobra i de profundes conviccions religioses, anà a l'escola del seu poble i als deu anys ingressà al seminari de Vic. S'interessà des de molt jove pels costums i tradicions de la Plana de Vic. Es manifestà ben aviat com una persona ingènua, tenaç i tossuda. Els seus primers textos daten de quan tenia quinze anys. Al seminari es donà a conèixer com a poeta, féu amistat amb Jaume Collell i prengué contacte amb els clàssics universals. A conseqüència d'això va concebre un poema èpic sobre la gesta de Colom, que amb el temps es transformà en L'Atlàntida. L'any 1865 obté dos accèssits als Jocs Florals de Barcelona i fa amistat amb els prohoms de la Renaixença. El 1870 és ordenat sacerdot i enviat a Vinyoles d'Orís com a vicari. Cau malalt i els metges li recomanen l'aire de mar. S'embarca com a capellà en el vaixell "Guipúzcoa", que feia la ruta Cadis-l'Havana, propietat del primer marquès de Comillas. Un cop refet, treballà intensament en L'Atlàntida, que enllestí el 1876. Aquest mateix any entrà com a capellà a la casa dels marquesos de Comillas, al palau de Portaferrissa. El 1877 L'Atlàntida és premiada als Jocs Florals i el seu prestigi augmenta amb la publicació d'Idil·lis i cants místics (1878), Llegenda de Montserrat (1880), Oda a Barcelona (1883), Canigó (1886), Excursions i viatges (1887) i Pàtria (1888), entre d'altres. El 1886 fa un viatge a Terra Santa, del qual és fruit el Dietari d'un pelegrí a Terra santa (1899). A partir d'aquest viatge, Verdaguer sent la necessitat de ser més fidel a la vida de Crist, i es lluira a la caritat, a la confessió i a la pràctica d'exorcismes. A causa d'això la situació del poeta es féu difícil al palau de Comillas i l'any 1892 el bisbe de Vic el reclamà a la seva diòcesi. Residí al santuari de la Gleva, on escriví Roser de tot l'any (1894) i Sant Francesc (1895). L'intent de recloure'l en un asil de capellans vells, invàlids i bojos motivà la desobediència de Verdaguer, que fugí a Barcelona, a casa d'una família que havia conegut en les sessions d'exorcismes. Se sent acorralat i és quan comença a publicar a El Noticiero Universal una sèrie d'articles que després aplegarà sota el títol En defensa pròpia; així neix el "cas Verdaguer", que dividí l'opinió pública. El bisbe de Vic el suspèn a divinis. D'aquest períodetràgic de la seva vida és el llibre Flors del Calvari (1896). Dos anys després, gràcies a les gestions de l'arquebisbe de Madrid i als agustins d'El Escorial, se li aixeca la suspensió i és admès a la diòcesi de Betlem, on passa els últims anys amb gran penúria econòmica. Encara publicà Santa Eulària (1899) i Aires del Montseny (1901). La seva mort li tornà la grandesa i el seu enterrament fou un gran acte multitudinari.

-->
Biografia
 http://www.societatverdaguer.cat/index.php?op=7&module=editor
Cronologia vital:
https://ca.wikipedia.org/wiki/Jacint_Verdaguer_i_Santal%C3%B3#Cronologia_vital

ÀUDIO BIOGRAFIA I  VÍDEO DOCUMENTAL SOBRE L'AUTOR
http://silviacaballeria.blogspot.com.es/2014/04/jacint-verdaguer.html
http://www.rtve.es/alacarta/videos/arxiu/nostra-gent-jacint-verdaguer/1429004/

LA PARET DE LES AUQUES: JACINT VERDAGUER
http://www.auques.cat/auca.php?auca=verdaguer     

Canigó i l’Atlàntida (arguments):

http://www.canigo125.cat/veus/Canigo_Argument.html

https://ca.wikipedia.org/wiki/L%27Atl%C3%A0ntida_(poema)#Argument




L'emigrant de Jacint Verdaguer i com a tema que trobem a altres poetes.
http://www.catorze.cat/noticia/4714/emigrant


ELS DOS CAMPANARS

dimarts, 23 de febrer del 2016

SINTAXIS


PRESENTACIÓN GENERAL- FUNCIONES SINTÁCTICAS- Teoría
http://www.auladeletras.net/material/sint01.PDF

TODOS LOS COMPLEMENTOS VERBALES 
(CD, CI, ATr, CC, CRV, CAg, CPvo)
http://www.materialesdelengua.org/LENGUA/sintaxis/complementos_verbales/complementos_verbales.htm

EL VOCATIVO Y LA APOSICIÓN
http://www.materialesdelengua.org/LENGUA/sintaxis/vocativo_aposicion/vocativo_aposicion.htm

El Adverbio ¡qué lío!
http://www.elabueloeduca.com/aprender/lengua/palabras/adverbios.html

ORACIONES PASIVAS Y ACTIVAS
COMPLEMENTO AGENTE
http://www.materialesdelengua.org/LENGUA/sintaxis/pasiva_ispring/pasiva_ispring.swf

SINTAXIS INTERACTIVA PARA PRACTICAR (Jesús Felipe)
http://www.jesusfelipe.es/sintaxis.htm

SINTAXIS BÁSICA (Roble) 
    Para repasar o consolidar categorías de palabras id al enlace:
 http://roble.pntic.mec.es/~msanto1/lengua/ y seguid estos pasos:

         1.-  1r repaso 
         2.- GRAMÀTICA 
                  (nombre, pronombre, adjetivo, adverbio, preposición, conjunción y oración)

Parece que hay problemas con los determinantes, os dejo este enlace para repasar y practicar
http://roble.pntic.mec.es/msanto1/lengua/1determi.htm

VERBOS DE RÉGIMEN VERBAL
Lista de verbos que rigen complemento régimen
http://pazybien.org/valladolid/Descargas/3eso/LEN/verbosquerigencomplementoregimen.pdf

PRONOMBRES RELATIVOS
LOS PRONOMBRES RELATIVOS
Explicación teórica
Cabe añadir el uso de cuyo, cuya, cuyos, cuyas ya que concuerdan con el número y el género del sustantivo al que precede. 
Ejemplos:
Los jóvenes cuyos padres beben, tienen muchos problemas
No hace tanto frío en las habitaciones cuyas ventanas están herméticamente cerradas

Ejercicios interactivos

-->

dilluns, 15 de febrer del 2016

Preparant l'entrada a l'INFERN de DANTE


     Doneu una ullada al bloc del curs passat on trobareu informació sobre el món infernal de Dante. Veureu els projectes dels alumnes del curs passat que us serviran de punt de partida per als vostres propis projectes. 


stmalinfern.blogspot.com