https://litecatalana.wordpress.com/realisme-social/
dimarts, 12 de juny del 2018
Realisme històric/ Realisme Social
Etiquetes de comentaris:
Literatura de Postguerra,
realisme-històric,
realisme-social
dimarts, 5 de juny del 2018
Biblioteques al front al discurs de Quim Monzó
Aprofitem l'actualitat tot caçant-la al vol com vàrem fer el mateix matí que es va donar a conèixer que Quim Monzó havia obtingut el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.https://silviacaballeria.blogspot.com/2018/03/quim-monzo-premi-dhonor-de-les-lletres.html
Ahir, es va celebrar la cerimònia oficial i en les seves paraules d'agraiment va fer referència al bibliobús i a les biblioteques al front.
Aquí teniu el fragment extret de la Vanguàrdia d'avui:
“Ara farem un flaixbac. Quan anava a aquell bibliobús aparcat al bell mig de la plaça de Sants no sabia que la idea de crear-ne havia nascut amb la Mancomunitat. Tampoc no sabia que va ser la Generalitat de l’època republicana qui els va consolidar. Ni que l’últim viatge que va fer un d’aquests bibliobusos (el que subministrava llibres al front de guerra) va tenir lloc el 23 de gener del 1939, quan les tropes de Franco estaven a punt d’entrar a Barcelona. Dins del bibliobús hi anaven Mercè Rodoreda, Joan Oliver, Francesc Trabal i Armand Obiols. Cap a l’exili. Que, per comptes de proveir de llibres els ciutadans, un bibliobús servís per portar escriptors a l’exili és un retrat nítid del que ha viscut el país al llarg de la història, i del que viu encara ara. Tant de bo mai més s’hagi de fer servir un bibliobús perquè les persones (siguin escriptors o no) puguin fugir de la injustícia, l’opressió i la tirania”, va acabar.
Ahir, es va celebrar la cerimònia oficial i en les seves paraules d'agraiment va fer referència al bibliobús i a les biblioteques al front.
Aquí teniu el fragment extret de la Vanguàrdia d'avui:
“Ara farem un flaixbac. Quan anava a aquell bibliobús aparcat al bell mig de la plaça de Sants no sabia que la idea de crear-ne havia nascut amb la Mancomunitat. Tampoc no sabia que va ser la Generalitat de l’època republicana qui els va consolidar. Ni que l’últim viatge que va fer un d’aquests bibliobusos (el que subministrava llibres al front de guerra) va tenir lloc el 23 de gener del 1939, quan les tropes de Franco estaven a punt d’entrar a Barcelona. Dins del bibliobús hi anaven Mercè Rodoreda, Joan Oliver, Francesc Trabal i Armand Obiols. Cap a l’exili. Que, per comptes de proveir de llibres els ciutadans, un bibliobús servís per portar escriptors a l’exili és un retrat nítid del que ha viscut el país al llarg de la història, i del que viu encara ara. Tant de bo mai més s’hagi de fer servir un bibliobús perquè les persones (siguin escriptors o no) puguin fugir de la injustícia, l’opressió i la tirania”, va acabar.
Etiquetes de comentaris:
Biblioteques-al-front,
Quim Monzó
dimecres, 30 de maig del 2018
Biblioteques al front - FIL twitter
Compartim amb vosaltres el fil de twitter, d'abans d'ahir 28 de maig, sobre les biblioteques des dels anys de la Mancomunitat(Noucentisme) fins la Guerra Civil.
Etiquetes de comentaris:
Biblioteques-al-front,
Literatura de Postguerra,
literatura-anys-20-30,
literatura-de-guerra
divendres, 25 de maig del 2018
Literatura Catalana de Postguerra i l'exili
LITERATURA CATALANA DE POSTGUERRA
(Apunts ppt: https://silviacaballeria.blogspot.com.es/2013/06/literatura-de-postguerra-catalunya.html
)
i curt sobre la memòria històrica a càrrec de Ferran Giol, premiat a les CAC, a lescola
https://youtu.be/JcJhK_jd5iU
https://youtu.be/JcJhK_jd5iU
Corrandes d'exili. Joan Oliver
Recitades per l'autor:
ÀNIMES NAVEGABLES -Xavi Sarrià Homenatge a les 500.000 persones que van travessar els Pirineus entre gener i febrer de 1939 fugint de la repressió franquista.
Vam escapar amb la nit a les butxaques
paisatges ocres el primer sol a les cares
fugint de casa amb les mirades foradades
tractant de refugiar-nos més enllà de les muntanyes
Vam trobar un lloc on protegir les esperances
llavis tallats les paraules cansades
les flames baixes cremaven els nostres marges
penjaven les promeses entre les branques trencades
Vam batallar per començar a sentir-nos lliures
cada vegada que ens tornava un cru somriure
cosint ferides sota les robes humides
rosegant un tros de pa i unes olives partides
Vam tancar els ulls sota el cel cobert d'estreles
el vent gelat eixugava llàgrimes velles
un bosc callat el cel immens negre i morat
i el teu foc que escalfava el meu cor esgotat
Vam somiar amb la lluna cavant riberes
als pits oberts de les nostres vides enceses
guiant la fúria que ens brollava imparable
i feia dels nostres cossos ànimes navegables
Vam despertar bruts i amagats enmig de l'alba
m'acariciaves els cabells molls de rosada
i mig adormida em repeties en veu baixa
el meu cor és ta casa, el meu cor és ta casa
Vam trobar el mar pels camins que eviten pobles
bancals de pedres que baixen des de les llomes
sendes trencades quatre pins entre les roques
una platja daurada on vam soterrar les hores
Vam caminar amb el fred tallant les galtes
una llum pàl·lida ens seguia a totes bandes
penya-segats mossegats per les ventades
la sal enramada a les àncores llunyanes
Vam desitjar capgirar el cel sobre les aigües
construir un món sense fronteres ni gàbies
trencar cadenes ser nosaltres les cisalles
alliberar les penes amb crits com punyalades
Vam caure morts com el sol de la vesprada
arrecerats en una cova foradada
una foguera una frase esculpida
hui és el primer dia de la nostra vida
Com plora el mar. Joan Dausà
Com plora el mar
Com plora el marCom plora el mar
Com plora el mar
Quan veu un cos que cau,
un altre cos que cau
i la mort amb gust de sal
s'escola gola avall
i el fons els peixos corglaçats
imploren pietat
i Neptú impotent abaixa el cap,
fa tant de mal però és llei de mar.
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
No entenc aquests humans
Com plora el mar
Com plora el mar
Com plora el mar
I les balenes que tants cops va dibuixar
se l'emporten quan ja tot ha passat
i el mar és un mirall
i es fa un silenci llarg,
i blau.
Aquest post ens servirà per llegir i entendre els poemes de l'antologia dels autors:
Màrius Torres, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Carles Riba, Clementina Arderiu, Salvador Espriu, Agustí Bartra, Pere Quart, Rosa Leveroni i Miquel Martí i Pol
Etiquetes de comentaris:
Exili,
literatura d'exili,
Literatura de Postguerra,
postguerra
dimarts, 22 de maig del 2018
Censura al museu
1.- Fes un resum del curt a partir d'aquests referents:
2.- Escriu un altre títol que sigui original i divertit.
3.- Creus que l'art s'ha de censurar? Justifica la teva resposta.
4.- Inventa't un final ben diferent.
(ATENCIÓ: per a la redacció d'aquest qüestionari cal que tinguis present les correccions dels textos anteriors per tal de millorar i vèncer els teus errors ortogràfics o de coherència i cohesió)
On passa l'acció
Quan, en quin moment del dia
Qui protagonitza la història
Què passa tot tenint present l'acció: plantejament, nus i desenllaç
Per què (explicació raonada dels fets)
2.- Escriu un altre títol que sigui original i divertit.
3.- Creus que l'art s'ha de censurar? Justifica la teva resposta.
4.- Inventa't un final ben diferent.
(ATENCIÓ: per a la redacció d'aquest qüestionari cal que tinguis present les correccions dels textos anteriors per tal de millorar i vèncer els teus errors ortogràfics o de coherència i cohesió)
dimecres, 9 de maig del 2018
diumenge, 29 d’abril del 2018
JOAN VINYOLI. VENT D'ARAM
1.- Llegiu la biografia de Joan Vinyoli i preneu notes per fer-ne el perfil biogràfic, oralment, a l'aula, aquest dimecres (dia 2 maig)
http://joanvinyoli.cat/portal/biografia2/146-any1914
2.- Sobre Vent d'aram. Vídeo necessari i essencial sobre el llibre. Preneu apunts
3.- Sobre Vinyoli: http://magpoesia.mallorcaweb.com/vinyoli/sobrelapoesia.html
4.- Textos: http://catalaalcata.blogspot.com.es/2017/03/joan-vinyoli-vent-daram-1976-vuit-poemes.html
5.- Entrevista a Jordi Llavina sobre VINYOLI i l'ANY VINYOLI
https://www.nuvol.com/entrevistes/jordi-llavina-vinyoli-no-es-va-avenir-mai-a-ser-adoptat-com-a-bandera-de-res/
dilluns, 9 d’abril del 2018
BALL ROBAT, Joan Oliver
Recull de les piulades entre alumnes de 2n de batxillerat de Sant Miquel dels sants de Vic i de l'Escola Virolai de Barcelona. Fundació Trams.
diumenge, 8 d’abril del 2018
El gènere memorialístic i l'scrapbooking
Gènere Memorialístic
- Narracions que a partir de la memòria tenen la intenció de no oblidar quelcom, tant si és un fet o esdeveniment llunyà o proper en el temps. Per tant, quan la persona que ha viscut els fets i els descriu ja està creant literatura memorialística.
- Convertir l'experiència viscuda en testimoni i en històra, la història personal.
Tipus:
- Diaris
- Dietaris
- Quaderns de viatges
- Autobiografia
- Epistolaris....
Característiques
- Escrits en primera persona (del singular o del plural)
- Utilització de diferents temps verbals: temps passat i també el present
És un mètode per conservar històries personals i familiars en forma de fotografies, mitjans de comunicació impresos, i records en àlbums decorats.
L'scrapbook és el terme anglès per definir un llibre de retalls, és a dir, la tècnica de personalitzar àlbums de fotografies.
El scrapbook o scrapbooking consisteix en multitud de processos creatius com retallar, enganxar o el collage per crear una composició de memòries i records mitjançant les teves fotografies. Aquest divertit passatemps de decorar s'aplica també a cartes, a poemes, a invitacions o a tot allò que et proposi la teva imaginació. Partint de simples fotografies, es revaloren els records amb ornaments de tot tipus (adhesius, botons, cintes, papers especials, flors seques, rebladures, ...) i diversos estils, des del més sofisticat fins al més senzill, depenent del gust personal.
ACTIVITATS
1.1 Escriu la definició dels diferents tipus de gèneres memorialístics.
1.2 Redacta una conclusió sobre què tenen en comú i de diferent aquests gèneres.
2. Realitza una autobiografia amb el mètode scrapbooking. (extensió 5 pàgines mínim)
ACTIVITATS
1.1 Escriu la definició dels diferents tipus de gèneres memorialístics.
1.2 Redacta una conclusió sobre què tenen en comú i de diferent aquests gèneres.
2. Realitza una autobiografia amb el mètode scrapbooking. (extensió 5 pàgines mínim)
Etiquetes de comentaris:
Gènere-memorialístic,
scrapbooking
Subscriure's a:
Missatges (Atom)