dilluns, 26 de març del 2012

JORNADA D'EXILI A 4t SO

Des de l'assignatura de Socials, s'ha visitat a la Jonquera el MUME, Museu del memorial de l'exili, on s'ha fet un treball dirigit pels professors de la matèria.
A continuació, i per tal de completar la sortida, hem visitat la tomba de Machado a Cotlliure i l'hotel de Madame Quintana, on el poeta passà els seus darrers dies.

Es tractava de fer un homenatge, no només al poeta, sinó també als exiliats que van travessar la frontera aquell hivern del 39. S'han llegit uns versos i s'ha fet una ofrena simbòlica d'una espelma encesa. La llum de l'espelma, la vida, la immortalitat, en aquest cas del poeta, els versos del qual l'han eternitzat.
Escolteu el poema que s'ha llegit, homenatge a Machado: (llegit per Marc Pratsobrerroca, Judit Matas, Aida Soler i Roger Molist:

ÀUDIO-POEMA COL.LABORATIU

Els que teniu Twiter:  @stMiq   #4texili  (s'ha piulat tota la jornada)

EM FALTA UNA FOTO DE LA TOMBA QUAN ESTÀVEM LLEGINT EL POEMA, ALGÚ ME LA POT ENVIAR, GRÀCIES.

PODEU POSAR LES VOSTRES OPINIONS ON DIU COMENTA. Esperem que aquesta sortida hagi estat profitosa per tothom, gràcies.

1. Ha estat un dia fantàstic, sol i bon ambient amb els alumnes de 4t. Vosaltres, alumnes, sou els principals protagonistes, esperem que la sortida hagi estat profitosa. L'exili és una experiència vivencial molt dura, ja ho heu vist.

2. L'anada al museu va estar bé però vaig trobar a faltar una petita explicació per tal d'entendre millor l'exposició.
    A la tomba de Machado, vaig trobar emotiva la lectura del poema però va ser una estona molt curta, crec que podríem haver llegit més poemes.
    L'estada a Colliure em va agradar molt perquè al fer un bon dia,vam poder disfrutar de la platja.
    Jo proposaria una ruta més llarga per dins del poble ja que només vam veure la casa de la Madame Quintana.
    En resum, jo continuaria fent aquesta sortida, tenint en compte algunes modificacions ja que per a mi, ha estat un dia agradable.
    Meritxell Font.4tA.

3. Va ser un dia molt profitós, vam poder veure el calvari que van passar els exiliats, camí cap a França: la desesperació, l'esperança d'una nova vida més enllà de la frontera...
    Crec que ha estat positiu fer la visita, perquè ens hem pogut adonar dels estralls que fa la guerra en un país.
    La visita al museu, va ser ràpida i no hi va haver temps d'agobiar-se. A més, Colliure és preciós!

Tot i així, m'ha semblat fluixeta, la visita a la tomba de Machado. Va ser bonic, vam immortalitzar un gran poeta, però crec que s'hi hauria d'haver fet alguna altre cosa allà. Potser, un minut de silenci i llegir entre tots el poema (no només uns quants)...

Com a conclusió, puc dir que m'ha encantat fer aquesta excursió. I s'ha de seguir fent pels anys vinents.

Montse Vilaregut
    4A

4. Aquesta sortida m'ha semblat bastant interessant, ja que hem pogut comprovar les condicions de vida que van passar les persones que van viure la guerra cívil i l'exili. Llavors el moment d'anar a la tomba no m'ha agradat gaire perquè crec que ha sigut un tros de la sortida una mica pèssima perquè crec que hi hem estat poc temps i no ens han explicat res de curiós sobre aquell lloc. Jo milloraria que en el moment de ser el museu que ens expliquessin sobre l'exili i no ens ho haguessim de buscar tot nosaltres. I a Colliure milloraria doncs que també anessim al castell i altres llocs d'interès.
    En definitiva m'ha agradat però es pot millorar molt més.
    Jesús Comerma Martos

5. Tots ens ho vam passar molt bé tant a la Jonquera com a Cotlliure, i a part d'això hem pogut entendre el que van arribar a patir tots els exiliats.
    A més a més, vàrem tenir sort perquè ens va fer molt bon dia. Crec que la visita al museu va ser una mica massa lliure, però tothom ho va respectar tot.
    En definitiva, crec que és una sortida que val la pena i que s'ha de repetir altres anys, fent la visita al museu més guiada, per tal que altres alumnes ho poguin disfrutar.

Clara Gómez i Gorchs, 4tA d'ESO

6. Al Museu de l'Exili crec que va estar bé però jo hi vaig trobar a faltar una explicació inicial o una explicacio durant el recorregut per dins del museu.
    A la tomba de Machado, crec jo, que va ser una cosa molt "light" ja que el fet de llegir un poema la gent no li va donar la importància que potser se li hauria de donar.
    La sortida ha estat acceptable tot i que alguna cosa podria estar millor com un mini tour per Collioure ja que tot i ser petit és una població de la costa interesant.

Carles Tort i Barniol

7. Com ha comentat la Meritxell, tant l'estada a Collioure, com la visita al MUME de la Jonquera ha estat una experiència força agradable. Cal puntualitzar que el bon temps que va fer, va ajudar-hi força.

No obstant, penso que s'haurien de realitzar certes modificacions per millorar la sortida.
    Em refereixo, per exemple, a que una petita explicació al museu, ens hauria ajudat molt a entendre millor l'exili i a fer certes parts del treball.
    També penso que s'hauria pogut fer més emotiu l'homenatge al poeta Antonio Machado, al cementiri. Respecte a això, tampoc entenc el canvi de poema a última hora, crec que hauria sigut més bonic el que haviem triat a classe, però vaja, això ja és opinió pròpia...

A la tarda, vam passar l'estona principalment a la platja, al nostre aire. Penso que va estar bé aquesta "petita llibertat" que ens vau donar.

En general, crec que s'hauria de seguir repetint aquesta sortida, em va agradar força, tot i que amb certes modificacions.

Merce Baulenas, 4t. A

8. Aquesta visita m’ha servit per profunditzar una mica més en l’exili. La part del museu, m’ha servit per veure la quantitat de persones que van haver de fer aquest camí tant dur.

Al museu, només hagués canviat una cosa, la qual li tinc molta mania, el fet de que cadascú anés pel seu compte ja que hi havia molt xivarri. L’homenatge que vam fer a la tomba de Machado va ser una mica curt, tal i com diu la Montse, un minut de silenci en memòria de l’autor hagués millorat l’acte.

Finalment, puc dir que l’excursió em va agradar, en especial l’estona a Colliure. Crec que s’ha de repetir la visita en els cursos vinents.

Laia Villar
    4t A

9. La sortida realitzada a la Jonquera i Collioure pels alumnes de 4t d’ESO ha estat a trets principals una sortida útil ja que s’ha adequat a la perfecció amb els temes estudiats recentment en dues matèries a l’escola, Socials i Castellà. Ha permès veure des de un punt de vista més pràctic la carregosa part de la teoria,també hem pogut complementar aquesta informació i contrastar-la, per tant això és un factor positiu alhora de valorar aquesta sortida. En quant el museu puc concretar que ha estat molt suggestiu perquè ens ha apropat més a la situació viscuda aquell temps i indret. En referència a Colliure haig de citar que la tomba de Machado ha tingut un sentit simbòlic per a tots nosaltres i el poble ha estat un lloc molt acollidor per dinar.
    De la sortida jo canviaria només un aspecte, marxaria més d’hora de Vic i tornaria més tard ja que així es podria aprofitar més el temps al poble de Colliure. Del treball al museu i la tomba no tinc res a dir-ne.
    Finalment doncs, puc concloure que ha estat una sortida didàctica, divertida i amb gran valor educatiu, jo la recomano pels cursos següents.

Aida Soler Gonzalez.

10. Aquesta sortida, a diferència de moltes altres que hem realitzat, m'ha agradat totalment. Més concretament la part que em va agradar més va ser la visita al poble de Cotlliure, tot i que, paral·lelament, hi aplicaria algunes modificacions en l'itinerari.
    També m'hagués agradat poder entrar a l'hotel de Madame Quintana, per tal de veure on el poeta va passar els seus últims dies.
    Penso que aquesta activitat ha sigut de l'agrat de moltes persones i profitosa, de tal manera que considero important que es segueixi realitzant, però això si , amb algunes millores.

Judit Aulet i Garriga, 4rt. SO

11. Crec que en principi era una sortida interessant però es va convertir en un aburriment. Primer, si ens diuen que hem d'estar a les 8:30 a l'estació és perquè, com a molt tard, marxessim a les 8:45 i vam marxar a les 9:15. El museu va ser interessant però vam haver d'anar a correcuita a respondre les preguntes que haviem de respondre i no vam poder observar amb detall tots els petits detalls. Llavors Colliure, va ser maco la immortal·lització de Machado però hauria visitat més el poble en grup, perquè per lliure no vaig visitar res per culpa del cansanci de l'autobus.
    Va ser una bona sortida però considerant que vam estar cins hores dalt de l'autobus, va ser molt pobre.
    Jordi Galobardes. 4t A

12. Ha sigut una sortida francament correcta. La realització d'activitats que permetin tenir una visió més pròxima a la realitat de certs temes, com l'exili, s'ha de valorar sempre satisfactòriament, de manera que endinsar-nos en el tema mitjançant el MUME i la visita a Cotlliure és una bona idea.

No obstant, la sortida és millorable des de diversos punts de vista. Per un costat, no es pot fer un anàlisi profund del tema amb tan poques hores, ja que malauradament la Jonquera i Cotlliure no estan a prop. Crec, a més, que s'hagués pogut guiar més l'activitat del MUME. Per últim, veig excessivament limitada l'estona passada a la tomba d'en Machado i l'hotel de Madame Quintana.

Tal com heu apuntat la majoria, es pot considerar una bona experiència, tot i que recomano certes modificacions de cara als pròxims anys.

Pau Benito
    4tA ESO

13. M'ha semblat una bona sortida, apart de la visita al museu, a la tomba de Machado i l'hotel també ens ha permès de desconectar de les classes de cada dia.

La visita al museu ha sigut curta i penso que s'ha trobat a faltar una persona que ens expliqués cada sala. D'altra banda també trobo bé que se'ns deixés anar lliurement i que cadascú hagués de fer l'esforç d'interpretar cada sala.

M'imaginava la tumba den Machado diferent i la visita a l'hotel ha set molt breu. Tot i això Colliure és un poble molt bonic i penso que tots vam disfrutar en l'hora que se'ns va deixar lliure.

En resum, una molt bona sortida tot i que potser seria interessant canviar alguns aspectes.

Arnau Sadurní Wider
    4t A

14. El dia que vam passar a Colliure, va ser un dia que a mi em va semblar entretingut i que em va servir per aprendre sobre l'exili i també per relaxar-me una mica de l'escola. Jo crec que la sortida ja està bé, però crec que estaria millor si poguéssim haver fet alguna cosa mes a Colliure, perquè anar a la tomba i dinar i després hora lliure, va estar bé però preferiria haver fet alguna cosa d'a mes a mes per haver-ho passat millor, com una visita a algun lloc de Colliure o haver-nos pogut banyar a la platja... Però per la durada del viatge crec que es impossible. El viatge per mi va ser la pitjor part perquè es un viatge llarg i no sabíem que fer i va ser la part mes avorrida. Els canvis que li faria: fer alguna cosa mes a Colliure i sortir abans de Vic.
    Ian Navas
    4rtA

15. Fer aquesta sortida m'ha servit per conèixer millor tot el tema de l'exili i la guerra civil, tan visitant el museu com anant a Colliure i l'he trobat bastant interessant.
    El museu estava força bé, tot i que ens hagués anat bé una petita explicació de cada sala que visitàvem per entendre millor el que ens donaven a conèixer, tal i com ha dit anteriorment en Jesús Comerma. Anar fins a colliure m'ha fet adonar realment el que va suposar l'exili, i poder visitar la tomba d'un dels exiliats com es Antonio Machado m'ha agradat molt. Haguéssim pogut fer alguna cosa més a la tomba, tal i com ha dit la Meritxell Font, ja que l'estona d'està allà va ser molt curta i el trajecte en general és molt llarg.
    L'estona d'estar a la platja va ser magnífica ja que va fer un dia preciós.
    Com a conclusió contínuaria fent aquesta sortida, però amb alguns canvis, ja que és molt millorable.

Marta Clos Sansalvador

16. L’excursió al Museu de l’Exili situat i al cementiri on està enterrat Antonio Machado, crec que va ser molt profitosa i al mateix temps entretinguda. Penso que va ser una bona manera de completar el treball teòric que havíem realitzat a la classe, ja que a l’assignatura d’història havíem treballat la Guerra Civil i l’exili i a l’assignatura de literatura castellana, havíem treballat Antonio Machado.

Com molt bé ha dit la Montse, penso que ha set una visita molt positiva i enriquidora i a més ja que a l’hora de dinar vam tenir temps lliure i vam poder passejar pel magnífic poble de Colliure, allà on va morir el mateix Machado, crec que va fer que la sortida encara sigués més atractiva.

Sincerament, la única cosa que potser canviaria seria poder estar més temps a la vila de Colliure, però tot l’ho altre no en modificaria res. Recomano que es faci els anys següents ja que és una bona excursió.

Berta Casellas Erra, 4t.A.

17. La sortida al museu de l'exili i a Colliure ha estat molt profitosa i interessant. Hem pogut veure el dur camí que havien de fer els exiliats. Pel que fa el museu hauria faltat alguna explicació tal com diu la Marta de cada sala. La visita a la tumba d'Antonio Machado ha estat molt bé sobretot la lectura del poema però podríem haver llegit algun fragment més llarg tal com ha dit la Meritxell ja que hi hem estat molt poca estona. El poble de Colliure trobo que és un poble molt bonic i a part ens ha fet un molt bon dia per està allà.
    En resum, aquesta sortida ha estat bastant bé però es podríen millorar alguns aspectes, com l'expicació al museu, però en general m'ha agradat molt.
    Alba Castanyer Costa 4rtA

18. La sortida a Colliure i la Jonquera va estar bé, ja que ens va permetre aprendre mitjançant el treball de camp els conceptes de l'exili i la guerra cívil. Tot i això i podrien haver algunes millores.

Pel que fa a la visita al museu crec que hauria estat molt millor amb un guía que ens expliqués els apartats en comptes de tenir que fer un treball nosaltres sols. També crec que vem dedicar un temps molt petit a l'estada al cementiri i a l'hotel de Machado, que era un dels temes amb més interés.

En general crec que la visita va valdre la pena però amb uns quants aspectes que millorar cara altres anys.

Ferran Prat
    4rt A

19. Pel que fa a l'excursió crec que va ser interessant però falten coses a millorar. Es va perdre massa temps a l'autobús, i per tant les activitats van ser molt curtes i amb poca explicació. Al museu, crec que hagués faltat explicació per part d'algun responsable d'allà per entendre-ho més. A Colliure va ser millor, però vam estar poca estona a la tomba d'en Machado. L'estona a la platja va estar bé però es va perdre un temps necessari per la carretera.

Per acabar, l'excursió en sí va ser correcte i interessant per aprofundir en la guerra civil i l'exili.

Roger Bayés C.
    4tA ESO

20. Tal i com ha dit la Silvia, va ser un dia fantàstic en tots els aspectes amb un temps fabulós on el bon ambient entre els alumnes va se clau en les visites realitzades.
    Pel que fa a la visita al MUME destacaria el fet de poder experimentar les desastroses conseqüències que van patir els exiliats. Com que la visita va ser ràpida va permetre que els alumnes prestéssim màxima atenció en cadascuna de les sales.
    Per altre banda la visita a la tomba de Machado podria haver set mes emotiva, amb la participació de tots els alumnes en la recitació dels poemes.
    A la tarda vam disposar d'un temps de “relax” on es va poder dinar amb tranquil•litat i disfrutar de la platja.
    En general la sortia crec que s'hauria de repetir en els cursos posteriors afegint noves activitats per acabar de completar-la.
    Marc Pratsobrerroca
    4rtA

21. Els alumnes de 4t de l’escola Sant Miquel dels Sants vam viatjar a la Jonquera per visitar el Museu de l’Exili i tot seguit vam anar fins a Colliure per veure la tomba de Machado i on s’havia instal•lat els dies abans de la seva mort.

Com ha dit la Berta Casellas ha set una sortida molt profitosa per tal de poder acabar de consolidar els nostres coneixements sobre l’Exili que va patir molta gent, un d’ells el poeta intel•lectual Antonio Machado.

Aquesta sortida va ser molt pràctica ja que el fet que la visita al museu sigués lliure va fer que no es fes pesada. A més, l’estada al poble de Colliure va ser molt agradable ja que és un lloc molt tranquil i amb unes vistes molt bones.

Penso que aquesta sortida s’ha de continuar fent els pròxims anys per donar a conèixer aquesta experiència que van viure els exiliats durant la Guerra Civil.

Núria Carbonell
    4t A

22. Personalment penso que aquesta sortida ha estat bé, tot i que hi ha aspectes que es podrien millorar com han dit la majoria de companys. Crec que en el museu de l'exili ens haurien d'haver explicat més coses per treure més profit de la visita, i al cementiri haver allargat una mica més l'acte ja que tot i que el poble era molt bonic i agradable el trajecte es va fer massa llarg, i com ha dit la Meritxell faria una ruta més extensa dins al poble per aprofitar més el viatge, tot i que amb el temps que vam tenir a l'hora de dinar va estar molt bé.
    En resum penso que la sortida s'ha de continuar fent tot i que modificant algunes coses per treure'n més profit.

Erola Serra Giramé
    4tA

23. Penso que sortida ha estat profitosa. Les activitats realitzades ens han permès aprofundir sobre temes que hem estat treballant a classe, com l'exili a història, on vam visitar el MUME i el poeta Antonio Machado, en veure la seva tomba a Colliure.

Malgrat això, el temps disponible per a aquestes activitats era escàs i no s'ha pogut aprofitar la sortida, ja que la Jonquera i Colliure estat bastant lluny. Pel què fa la visita al MUME crec que hauria hagut de estar guiada.

Per això considero que ha estat un bona sortida tot i haver passat masses hores a l'autobus.

Quim Vall i Badia
    4tA ESO

24. Ahir dia 17 vam anar a fer una visita al MUME (museu memorial de l’exili) i posteriorment a Cotlliure, seguint els llocs per on va passar Antonio Machado.
    A mi, personalment, la visita al museu hem va semblar poc interesant, ja què havíem d’estar pendents de respondre les preguntes del treball de socials i la visita semblava feta a corre cuita.
    En canvi la visita a Cotlliure va ser molt interesant, perquè va ser a l’aire lliure i ens vam moure pel poble i vam poder observar el magnífic entorn alhora que apreníem sobre Machado i la seva vida
    Isaac Grau
    4 ESO B

25. Aquesta sortida em va agradar bastant, perquè va manar a Colliure i aquest poble em va encantar i m’ho vaig passar molt bé l’estona que vam tenir lliure, en canvi la visita al MUME no em va agradar tant perquè la vaig trobar una mica pesada. En aquesta sortida he après la ruta de Machado quan va anar a l’exili i fets i personatges de la guerra civil.